. .
ياس
صفحه نخست   ::   .... آرشيو  ::   تماس با من   
 
حضرت امام صادق روزه ، سپری است روزه دار را از آفتهای دنیا ؛ و مانع است عذاب آخرت

 قالَ رَسُولُ اللّهِ : اَلصّومُ جُنَّةٌ : اَی سَترَةٌ مِن افاتِ الدُّنیا ، وَحِجا

  • حضرت امام صادق از جدّ بزرگوار خود ، صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِما ، نقل می فرماید که آن حضرا فرموده اند که : روزه ، سپری است روزه دار را از آفتهای دنیا ؛ و مانع است عذاب آخرت را از او .

 

  •  در روزه قیاس کن ، نفس خود را که به سبب ارتکاب مناهی ، بیمار است و چنانکه بیمار جسمانی را رغبت و میل به طعام نیست و به امید شفا از مأکول و مشروب ، اجتناب می کند . تو نیز به سبب عصیان و نافرمانی مولای حقیقی ، بیمار روحانیی ، و حکیم علی الاطلاق از فرط شفقت و مهربانی و از برای محو گناهان ، تو را فرموده که : مثل بیمار جسمانی از خورش ملاحظه کنی و روزه روی ، تا به برکت این عمل و عدم توجّه به شهوات نفسانی ، از مرض روحانی شفا یابی . و به وسیله او ، تقصیرات تو محو شود.

     وَتَخفیفُ الحِسابِ ، وَتَضعیفُ الحَسَناتِ.

    • و نیز روزه ، موجب سبکی حساب روز قیامت است و دو چندان شدن حسنات است . چرا که در روزه ، نعمت الهی کمتر صرف می شود ، و از خوردن و آشامیدن روزه فارغ است . پس حساب او در روزه ، سبکتر است . یا آنکه به بر کت این ماه ، حساب او را سبکتر کنند . و وجه تضعیف حسنات یا از جهت همین وجه است ، یا از جهت توابع روزه که روزه کامل ، مشتمل به آنها است . مثل زیادتی خضوع و خشوع در عبادت و اتیان به مستحبّات ، و احسان به فقرا و زیادتی از کار و تلاوت قرآن ؛ و مانند اینها . وَفیهِ مِنَ الفَوآئِدِ ما لا یُحصی ؛ وَکَفی ما ذَکَرنا مِنهُ لِمَن عَقَلَ وُفِّقَ لاِستِعالِهِ . و در روزه . از فواید آن قدر هست که ، حیطه ضبط د رنمی آید و آنچه بیان کرده شد ، کافی است از برای هر که صاحب عقل و هوش است و توفیق عمل دارد .


پيام هاي دوستان() ٢٢ شهریور ۱۳۸٧ - سامان | سامان لينک به نوشته

حیاء امام صادق (ع) حیا نوری است که جوهر آن نور و ذات وحقیقت آن، صدر ایمان است

..:::: درحیاء ::::..  

 حیا به پنج نوع منقسم می شود   

   امام صادق (عَلَیهِ السَّلام)       اَلحَیآءُ نُورٌ جَوهَرُهُ صَدرُ الایمانِ

  

  • حضرت امام صادق (عَلَیهِ السَّلام))می فرماید که: حیا نوری است که جوهر آن نور و ذات و حقیقت آن، صدر ایمان است. یعنی: عمده اجزای ایمان حیاست و ایمان کامل از او حاصل میشود. 
  •  هر که صاحب حیا و آزرم است صاحب همه خوبیها است، و هر که از حیا محروم است، صاحب همه بدیها است، هر چند که به عبادت و پرهیزگاری باشد.
  •  بی حیائی که وقاحت عبارت از او ست، اساس و بنیان هر نفاق است، و نفاق اساس کفر است.

می فرماید که: حیا به پنج نوع منقسم می شود:
یکی ـ حیا از ذنب و گناه است. یعنی: حیا مانع است که مرتکب کبایر شود و این ادنای مرتبه حیا است؛ و این حیای عوام است.
دوم ـ حیای تقصیر است. یعنی: شرمش آید که مرتکب کاری شود که مشتمل بر تقصیر باشد، هر چند خلاف اولی باشد و این مرتبه، فوق مرتّبه اول است و مخصوص اولیا است.
سوم ـ حیای کرامت است. یعنی: عزّت و بزرگواری جناب الهی مانع است که مرتکب خلاف رضای او شود، چه هر که بزرگواری حضرت باری عزّ اسمه و قدر و مرتبه او نصبُ العین او شد، به هیچ وجه متوجّه غیر او نمی شود، چه جای محظورات و مکروهات و این مرتبه، فوق مرتبه اوّل و ثانی است.
چهارم ـ حیای محبّت است. یعنی: انوار محبّت الهی چنان در سراسر کشور دلش می تابد که مجال مخالفتی برای او در هیچ عضوی از اعضای وی نمی ماند، پس از بس که ممسوس در حبّ الهی و منهمک د رمحبّت وی می باشد، که اصلاً توجّه به غیر او نمی کند و التفات به غیر او نمی نماید.
پنجم ـ حیای هیبت است. یعنی: هیبت و سطوت الهی مانع است از ارتکاب خلاف رضای او، چنانکه در ثالث افراط محبّت که منشأ رجا است، مانع است از توجّه به غیر. در اینجا افراط هیبت و غضب که منشأ خوف است مانع است؛ و این دو مرتبه از حیا، اعلای مرتبه حیااست و مرتبه عرفا واولیا است. رَزَقَنَا اللّهُ الوُصُلَ اِلَیهِما بِجُدِهِ وکَرَمِهِ.

برای فرج آقا امام زمان (عج) صلوات....... .     

ممنون نظر بده باشه بغل


پيام هاي دوستان() ۸ شهریور ۱۳۸٧ - سامان | سامان لينک به نوشته