. .
ياس
صفحه نخست   ::   .... آرشيو  ::   تماس با من   
 
خوف از خدا - جناب احریّت - حضرت عیسی (ع) - ده چیز است که علم را نابود می کند

 

لینک دوستان قالَ اللّهُ تَعالی: اِنَّما یَخشی اللّهَ مین عِبادِهِ العُلَمآءُ. (1) لینک دوستان

  • جناب احریّت در قرآن عزیز، فرموده است که: نمی ترشند خدا را، مگر صاحبان علم، و صاحبان علم نمی ترسند مگر به واسطه علم، حصر اوّل، مستفاد است از کلمه (اِنَّما) و حصر ثانی از ترتّب حکم بر وصف؛ چنانکه در علم عر بیّت ثابت شده است.
  • حضرت عیسی (ع)، می فرماید که: شقی ترین مردمان کسی است که مشهور باشد در میان مردم به علم، و مجهول باشد به عمل. یعنی: با وجود علم، عمل به علم خود نکند.

وافَةُ اَلعُلَمآءِ عَشرَةُ اَشیآءَ؛ اَلطَّمَعُ، وَالبُخلُ، وَالرّیآءُ، وَالعَصَبِیَّةُ، وَحُبُّ المَدحِ، وَالخوضُ فیما لَم یَصِلوُا اِلَی حقیقَتِهِ، والتککلُّفُ فی تَزیینِ الکَلامِ بِزَوآئِدِ الاَلفاظِ، وَقِلَّةُ الحَیآءِ مِنَ اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَالاِفتِخارُ، وَتَرکُ العَمَلِ بِما عَلِموُا.

  • می فرماید که: ده چیز است که علم را نابود می کند: لینک دوستان
    اوّل ـ طمع؛ چرا که طمع بالخاصیّة مورث ذلّت و خواری است و با عزّت علم جمع نمی شود.
    دوم ـ بُخل؛ چرا که علم نتیجه علوّ همّت است و علوّ همّت منافی بخل است که صفت خسیس است. خواه بخل در علم و خواه بخل د رمال.
    سوم ـ ریا؛ مثل آنکه تعلیم و تعلّم از روی ریا باشد، نه از برای خدا؛ مثا اعتبار دنیا و جلب نفع دنیوی و زیادتی بر اقران و امثال منظور باشد.
    چهارم ـ عصبیّت؛ یعنی: تعلیم از روی انصاف و معدلت باشد، نه از روی عناد و لجاج. و به حکم: اَلحَقُّ اَحَقُّ اَن یُتَّبَعُ؛ تابع حقّ باشد از هر که باشد و هر کجا که باشد و هر چه باشد.
    پنجم ـ حبّ مدح است؛ یعنی: دوست داشتن که مردم، مدح و ثنایش گویند و د رمجالس و محافل تحسینش کنند، این صفت نیز از جمله صفات خبیثه است و موجب تضییع علم است، و مانع افاضه فیوضات است بر نفس. و نیز صاحب این صفت از شایبه ای ریا خالی نیست و مهیشه مطمح نظرش، تسلّط و زیلدتی است بر اقران و امثال، و گذشت که این صفت، مخرّب دین و مزیف علم است.
    ششم ـ خوض نکردن است؛ در مسائلی که به کنه او نتوان رسید؛ مثل کنه وتجب الوجود و مجرّدات و بسایط؛ چرا که فکر د راینها، موجب تضییع اوقات است و موجب تحصیل اعتقادات باطله مهلکه.
    هفتم ـ در پی تزیین کلام بودن و در محاورات و مکالمات و تصانیف و تألیفات، به تکلّف رعایت محسّنات معنوی و لفظی نمودن؛ این نیز چون متضمّن رعونت نفس و تضییع اوقات است، مذموم است.
    هشتم ـ از حیا بیگانه بودن و با مردم رعایت ادب نکردن و جهات اعلمیّت واصلحیّت و اسنیّت را مرعی نداشتن. حاصل: بی حیایی از اخبث صفات خبیثه است از برای همه؛ خصوص از برای اهل علم، و از برای همه فظیع و شنیع است و از برای اهل علم اَفظَع و اشنع.
    نهم ـ فخر و مباهات کردن و به خود بالیدن و به مال و مثاه و جاه و جلال حسن صورت و اعتدال قامت فریضه شدن، حاصل آنکه به این قبیل امور اعتباری سریع الزّوال دل دادن؛ و به زبان حال به مضمون این بیت:
    ای زمین بر قامت رعنا نگر---------------------------زیر پا ی کیستی بالا نگر
    گویا شدن. غافل از آنکه حال امثال این امورآن است که گفته اند: به مال و جمال خود مبال؛ زیرا که آن به شبی می رود و این به تبی؛ و همچنین است امر د رسایر شؤون و اعتبارات دنیوی چنانکه گفته اند:
    به عزّت مبال و ز ذلّت منال-------------------- که این هر دو را زود باشد زوال
    دهم ـ به دانسته خود عمل نکردن و عمل را که نتیجه علم است به کار نبردن.

    ( طمع - بُخل - ریا - عصبیّت - حبّ مدح - خوض نکردن )لینک دوستان

  •  http://saman160.persianblog.ir

  • / بلوگ ٢: سر نمی زنی؟ اس ام اس و داستان کوتان


پيام هاي دوستان() ٢٢ خرداد ۱۳۸۸ - سامان | سامان لينک به نوشته

شهادت حضرت فـاطمه زهرا(س) زیـارت حضرت فـاطمه زهرا(سلام الله علیها)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 شهادت حضرت فـاطمه زهرا(س) را به همه ی عاشقانش تسلیت عرض میکنم

ای دردانه خدا!

آنروزها که تو اولین گامهایت را بر ریگهای سوزان شعب ابی طالب نهادی ، با دیدگان معصوم و پاکت دیدی که درخت اسلام با چه رنجهایی در قلب مسلمین ریشه گرفت و شاخسارش از چه خونهای پاکی سیراب گشت .

آنروزها که خدیجه( سلام الله علیها ) با تمام مهربانی هایش بار سفر بست و راهی کوی یار شد تو چه خوب دریافتی که پدرت نیازمند مادریست صبور و مهربان و چه نیکو « ام ابیها » شدی.

آنروزها که پس از رحلت جانسوز پدر ، علی را تنها یافتی چه نیکو تنها مدافع اولین مظلوم عالم شدی.

ای پاره تن رسول خدا ! ای جگر گوشه پدر ! به خدا که رضای پدر در رضای تو بود و رضای پروردگار بی همتا نیز . اما آنان چه شایسته حقت را ادا کردند.

اکنون مدتی است که پدر مژده وصال داده ، و امروز روز دیگری است .

کودکانش رایک به یک می بوسد ، حسن ( علیه السلام ) هفت ساله ، حسین (علیه السلام) شش ساله ، زینب ( سلام الله علیها ) پنج ساله و ام کلثوم (سلام الله علیها)سه ساله .

اینک لحظه وداع با علی ( علیه السلام )است . چه دشوار است ، او باید سی سال بی فاطمه ( سلام الله علیها ) بماند ...

آرام و سبک بار بر بستر خفت ، رو به قبله کرد و درانتظار ماند ، ناگهان شیون از خانه برخاست و علی ( علیه السلام ) تنها ماند با کودکانش.

 

 یاس پرپر -- نیمه شب  -- مرغ عشق حیدر -- یاس کبود -- چرا گریه می کنی 

زیـارت حضرت فـاطمه زهرا(سلام الله علیها)

 یا مُمَتَحَنَةُ امتَحَنَکِ اللهُ الَّذی خَلَقَکِ قَبلَ اَن یَخلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَّا امتَحَنَکِ صابِرَةَ وَزَعَمنا

اَنَّالَکِ اَولِیاءُ وَمُصَدِّقُونَ وَصابِرُونَ لِکّلِّ مااَتانابِهِ اَبِوکِ صَلی اللهُ عَلَیهِ وَالِهِ وَاَتی بِهِ وَصُیُّهُ فَاِنّا

نَسئَلکِ اِن کُنّا صَدَّقناکِ اِلاَّ اَلحقتِنا بِتَصدیِقنالَهُمالِنُبَشِّرَ اَنفُسَنا بِاَنَّا قَد طَهُر نابِوِ لایَتِکِ

ومستحب است نیزآنکه بگوید:

اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ رَسِولَ اللهِ  اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ نَبِیَّ اللهِ  اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ صَفِیُّ اللهِ  اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ اَمینِ اللهِ  اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ خَیرِخَلقِ اللهِ  اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ اَفضَلِ اَنبِیاءِاللهِ ومَلائِکَتِهِ  اَلسَّلامُ عَلَیکِ یابِنتَ خَیرِالبَرِیَّةِ  اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا سَیِّدَةَ نِساءِ العالَمینَ مِنَ الاَوَّلینَ وَالاخِرینَ  َاَلسَّلامُ عَلَیکِ یا زَوجَةَ وَلِیِّ اللهِ وَخَیرِالخَلقِ بَعدَ رَسُوِلِ اللهِ  َاَلسَّلامُ عَلَیکِ یا اُمَّ الحَسَنِ وَالحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّةِ  اََلسَّلامُ عَلَیکِ آًیَّتِهَا الصَّدِّیقَةُ الشُهیدَةُ  اََلسَّلامُ عَلَیکِ آًیَّتِهَا الرَّضِیَّةُ المَرضِیَّةُ  اََلسَّلامُ عَلَیکِ آًیَّتِهَا الفاضِلةُ الزًّکِیَّةُ  اََلسَّلامُ عَلَیکِ آًیَّتِهَا الحَوراءُ الاِنسِیَّةُ  اََلسَّلامُ عَلَیکِ آًیَّتِهَا التَّقیَّّةَ النُّقِیِّةَ  اََلسَّلامُ عَلَیکِ آًیَّتِهَا المُحَدَّثَةُ العَلیَمةُ  اََلسَّلامُ عَلَیکِ آًیَّتِهَا المَظلُوُمَةَ المَغصُوبَةُ  اََلسَّلامُ عَلَیکِ آًیَّتِهَا المُضطَهَدَةَ المُقهُورَهُ  اََلسَّلامُ عَلَیکِ یافاطِمَةُ بِنتَ رَسُولِ اللهِ وَرَحَمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ صَلَّی اللهُ عَلَیکِ وَعَلی رُوحِکِ وَبَدَنِکِ اَشَهَدُ اَنَّکِ مَضَیتِ عَلی بَیِّنَةِ مِن رَبِّکِ وَاَنَّ مَن سَرَّکِ فَقَدسَرَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَاِلهِ وَمَن جَفاکِ فَقَدجَفارَسُولَ اللهُ عَلی وَالِهِ وَمَن اَذاکِ فَقَد اَذیَ رَسُولَ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَالِهِ وَمَن وَصَلَکِ فَقَد وَصَلَ رَسُولَ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلِیهِ وَالِهِ وَمَن قَطَعَکِ فَقَد قَطَعَ رَسُولَ اللهُ عَلَیهِ وَالِهِ لاِنَّکِ بِضعَةُ مِنهُ وَ رِوحُهُ الَّذی بَینَ جَنبَیهِ اُشهِدُاللهَ وَرُسُلَهُ وَمَلائِکتَهُ اَنَّی راضِ عَمَّن رَضیتِ عَنهُ ساخِطُ عَلی مَن سَخِطُتِ عَلَیهِ مُتَبَرِّءُ مِمَّن تَبَرَّئتِ مِنهُ مُوالِ لِمَن والَیتِ مُعادِ لِمَن عادَیتِ مُبغِضُ لِمَن اَبغَضتِ مُحِبُّ لِمنَ اَحبَبتِ وَکَفی بِاللهِ شَهیداَ وَحَسیباَ وَجازِیاَ وَمُثیباَ.
پس صلوات می فرستی بر حضرت رسول خدا(صلی الله علیه وآله)وحضرات ائمه اطهار(علیهم السلام)     

در پناه حق


پيام هاي دوستان() ٥ خرداد ۱۳۸۸ - سامان | سامان لينک به نوشته